Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Εργαστήριο Παιδαγωγικής Έρευνας και Εφαρμογών, Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Παραγωγής Εκπαιδευτικού Υλικού της Θρησκευτικής Αγωγής

ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ

Σωτήρης Δεσπότης

Ο Σωτήρης Δεσπότης είναι Καθηγής στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας και διδάσκει "Ερμηνεία της Καινής Διαθήκης" και διδάσκει και στο ΕΑΠ "Η Ιστορική Πορεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας και Θεολογίας στο Ευρύτερο Θρησκευτικό και Πολιτισμικό Περιβάλλον (Ύστερη Αρχαιότητα- 18ος αιώνας)". Είναι μέλος της Διεθνούς και της Ευρωπαϊκής Ένωσης Καινοδιαθηκολόγων, ενώ έχει δημοσιεύσει άρθρα στη γερμανική και την αγγλική γλώσσα. Από το 2018 είναι Πρόεδρος του Πατριαρχικού Ιδρύματος Ορθοδόξου Ιεραποστολής στην Άπω Ανατολή και του Κέντρου Αριστείας "Αξιοποίηση Ορθόδοξης Κληρονομιάς και Διαθρησκειακός Διάλογος"  Συμμετέχει, επίσης, την τελευταία τριετία στην Εκπόνηση του Νέου Προγράμματος Σπουδών και Υποστηρικτικού Υλικού (Οδηγός Εκπαιδευτικού) της διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στη Δευτεροβάθμια υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του ΥΠΕΠΘ, έχοντας επιπλέον συγγράψει Σχολικό Εγχειρίδιο και τον Οδηγό Εκπαιδευτικού για το Μάθημα «Θέματα από την Αγία Γραφή» της Α’ Γυμνασίου Εκκλησιαστικών Σχολείων (Σ. Δεσπότης, Ν. Παύλου,  Αθ. Στογιαννίδης) Αθήνα 2019 και συνεπιμεληθεί στην Αυστρία το πρώτο γερμανόφωνο Σχολικό Εγχειρίδιο για τη διδασκαλία του μαθήματος των Ορθοδόξων Θρησκευτικών.

Συνεργάτες του Εργαστηρίου

Βασίλειος Κάντας

Ο Βασίλης Κάντας έχει σπουδές Φωτογραφίας (BA, PhD), Κριτικής Θεωρίας (MA) και Διδακτικής της Τέχνης (PgCert), υπότροφος του Ι.Κ.Υ. και του A.H.R.C., κατέχει διδακτορικό -Wimbledon College of Art- στο πεδίο Φιλοσοφία του φωτογραφικού μέσου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν την πρόσληψη της φωτογραφικής εικόνας. Εκθέτει τη δουλειά του από το 2001 και διδάσκει από το 2010 γνωστικά πεδία συναφή με τη Φωτογραφία (Παν. Αιγαίου, Παν. Ιονίων Νήσων, ΕΚΠΑ, London South Bank University, ΔΙΕΚ, ΚΔΒΜ Αττικής). Διδάσκει χρήσεις της φωτογραφικής εικόνας για εκπαιδευτικούς στο εξ΄αποστάσεως πρόγραμμα Ψηφιακή αφήγηση, 3d animation, επαυξημένη πραγματικότητα στην Εκπαίδευση (Παν. Κρήτης), φιλοσοφικές της πτυχές στο εξ΄αποστάσεως πρόγραμμα Φωτογραφία: Θεωρητικές προσεγγίσεις και προσωπικό ύφος (ΕΚΠΑ) και πρακτικές εφαρμογές της στο πεδίο κριτική θεωρία, καλλιτεχνική φωτογραφία (Παν. Δυτ. Αττικής). Υποστηρίζει φωτογράφους στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη φωτογραφικών εργασιών. Έργα του βρίσκονται σε συλλογές όπως του Kiyosato Museum of Photographic Arts. gr.linkedin.com › vasileioskantas. www.instagram.com/vassilisfoto

Μαρία Φραγκή

Η Μαρία Φραγκή είναι μέλος ΕΕΠ Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών με Γνωστικό Αντικείμενο: Εκπαίδευση, θεσμοί και παραγωγή θεάτρου .Θέατρο για παιδιά και εφήβους. Αποφοίτησε από την Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης του Ωδείου Πειραϊκού Συνδέσμου το 1984 και από την Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών το 1986.Μεταπτυχιακό στη Ν.Ε. Φιλολογία και στις Θεατρικές Σπουδές (1988). Eίναι Διδάκτωρ Γραμμάτων και Ανθρωπιστικών Επιστημών με ειδίκευση στις ΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ ΘΕΑΜΑΤΟΣ - ΘΕΑΤΡΟ, του Πανεπιστημίου PARIS X-NANTERRE (1996). Έχει παίξει στο θέατρο και έχει σκηνοθετήσει πολλές παραστάσεις για επαγγελματικούς και ερασιτεχνικούς θιάσους από το 1983 έως σήμερα. Ίδρυσε το «Εργαστήριο Θεατρικής Έρευνας και Τέχνης» του Πανεπιστημίου Κρήτης και την Ομάδα «ΤΙ ΘΑ ΠΕΙ;» του ΕΚΠΑ με έμφαση στην έρευνα παραστάσεων για νεανικό κοινό. Έχει διευθύνει το «Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο Καΐρου» και το περιοδικό ΠΑΠΥΡΟΙ. Είναι μέλος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, του IDEA, της Επιτροπής Καλλιτεχνικών Σχολείων του ΥΠ.Π.Ε.Θ.(2015- 2018), του Ελληνικού Κέντρου  Θεατρικής Ανθρωπολογίας. Διδάσκει θέατρο, θεωρία και πράξη, σε ΑΕΙ της Ελλάδας και του εξωτερικού από το 1997 έως σήμερα. Συγγραφέας άρθρων, βιβλίων για το θέατρο(Θεατρική Αγωγή Ε΄-Στ΄Δημοτικού, Η σκηνική πράξη στο σχολείο) και Προγραμμάτων Σπουδών - Οδηγών για τον Εκπαιδευτικό γύρω από την Τέχνη του Ηθοποιού, την Καλλιτεχνική Παιδεία, το Θέατρο στην Εκπαίδευση και στην Κοινωνία κ.ά. Επιστημονικά υπεύθυνη του Προγράμματος: "Στο σχολείο των σκιών" , υπό την αιγίδα του ΥΠ.ΠΟ.Α. Πρόσφατες σκηνοθεσίες: «Ημερολόγιο επιστοφής» της Μ.Τσισκάκη-Γαλιατσάτου, «Οι δραπέτες της σκακιέρας» του Ε.Τριβιζά-Γ.Κουρουπού, "Αντίο Συρία", (2017),"Η Μπάμπα Γιάγκα, το σκοτεινό τρυγόνι & ο Γλάρος" (2017). Με επιχορήγηση του ΥΠ.ΠΟ.Α. σκηνοθέτησε τον «Φιλάργυρο» της Ελισάβετ Μουτζάν Μαρτινέγκου (2019)  και  τον "Φερετζέ της Ζαφειρίτσας ή Μαλακώφ και φουστανέλα" (2021).  Αναλυτικότερα στον ιστότοπο του Πανεπιστημίου Πατρών: www.theaterst.upatras.gr/wpcontent/uploads/2016/10/FRANGI-CV-U.P.-2016.pd

Αχιλλέας Ντελλής

Ο Αχιλλέας Ντελλής γεννήθηκε στην Κολωνία της Γερμανίας. Σπούδασε Κλασική Φιλολογία στο ΕΚΠΑ και Σκηνοθεσία στη Σχολή Σταυράκου. Με υποτροφία του ΕΚΚ στη μνήμη του Ραφαηλίδη έκανε μεταπτυχιακές σπουδές κινηματογραφικής θεωρίας στη Γλασκώβη και με υποτροφία του ΙΚΥ εκπόνησε το διδακτορικό με θέμα «Η διαμόρφωση και η εξέλιξη της κινηματογραφικής θεωρίας και κριτικής στην Ελλάδα». Εργάζεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 2001 (πρώτα στην ιδιωτική και μετά στη δημόσια εκπαίδευση). Γράφει κριτικά κείμενα για τον κινηματογράφο από το 2009 σε ελληνικά περιοδικά (Φρέαρ, Νέα Ευθύνη, Νέα Εστία κ.ά) και σπανιότερα σε ξένα περιοδικά (Letter of Greek Studies, Journal of Hellenic Diaspora). Κείμενα κινηματογραφικής κριτικής υπάρχουν στο mag.frear.gr  και εκπαιδευτικού προβληματισμού στο protagon.gr. Είναι μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Παλαιότερα είχε γράψει λογοτεχνία, κυρίως διηγήματα που είχαν εκδοθεί στις εκδόσεις Μίνωας για πρωτοεμφανιζόμενους συγγραφείς. Το 2022 θα εκδοθεί σε μετάφραση από τα αγγλικά το βιβλίο του νεοελληνιστή Βρασίδα Καραλή Μια Ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Συμμετείχε στην εκπόνηση του Προγράμματος Σπουδών της Λογοτεχνίας το 2017-2019. Ήταν υπότροφος του Fulbright το 2019 και από το 2020 είναι συνεργάτης της europeanfilmfactory.eu. Έχει συμμετάσχει σε ημερίδες για την εκπαίδευση, σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια για την εκπαίδευση και τον κινηματογράφο. Έχει επίσης συνεργαστεί με την Ακαδημία Πλάτωνος, το επιμορφωτικό πρόγραμμα ενηλίκων του ΕΚΠΑ. Υπηρετεί στο 1ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αθηνών-Γεννάδειο από το 2013, στο οποίο λειτουργεί Όμιλο κινηματογράφου.

Στάθης Λεουτσάκος

O Στάθης (Ευστάθιος) Λεουτσάκος είναι απόφοιτος του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διαθέτει μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ως ξένης γλώσσας και είναι διδάκτορας παιδαγωγικής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα ακαδημαϊκά του ενδιαφέροντα σε επίπεδο συγγραφής βιβλίων, άρθρων καθώς και ανακοινώσεων σε επιστημονικά Συνέδρια και ημερίδες σχετίζονται με τους γραμματισμούς, την κριτική  ανάγνωση και τις στρατηγικές διδασκαλίας. Έχει ασχοληθεί, ως επιμορφωτής με την εκπαίδευση εκπαιδευτικών και την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων. Συμμετείχε και συμμετέχει σε διάφορα προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας όπως στην εκπόνηση, επιμόρφωση και πιλοτική εφαρμογή Προγραμμάτων Σπουδών του μαθήματος της Ν. Γλώσσας, στον σχεδιασμό των γλωσσικών διδακτικών σεναρίων του Πρωτέα, στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών στη διαφοροποιημένη διδασκαλία κ.ά. Εργάζεται από το 2013 έως σήμερα ως φιλόλογος στο 1ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αθηνών.

Γιώργος Παπατσίρος

Ο Γιώργος Παπατσίρος είναι πτυχιούχος του Τμήματος Θ|εολογίας, της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάζεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 1990 ως θεολόγος. Από το 2016 έως 2021 συνεργάστηκε ως μέντορας με τα Τμήματα της Θεολογίας και της Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, της Θεολογικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. Από το 2021 συμμετέχει στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών, «Κοινωνική Θεολογία και Επιστήμες του Ανθρώπου» στο τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας του ΕΚΠΑ, με ειδίκευση στη Θρησκευτική Αγωγή. Είναι αποσπασμένος ως επιστημονικός συνεργάτης, υπεύθυνος του Γραφείου της Πρακτικής Διδακτικής Άσκησης, στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, στον τομέα Χριστιανικής Λατρείας, Αγωγής και Διαποιμάνσεως. Έχει ενταχθεί στο Μητρώο Εκπαιδευτών του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Ε.Κ.Π.Α. Επίσης, είναι ενεργό μέλος στο Εργαστήριο Παιδαγωγικής Έρευνας και Εφαρμογών, Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Παραγωγής Εκπαιδευτικού Υλικού της Θρησκευτικής Αγωγής, του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας. Τα ενδιαφέροντα είναι κυρίως Διδακτική του μαθήματος των Θρησκευτικών  και, η μεντορεία ως σχέση και μέθοδος εκπαίδευσης στη θεωρία και την πράξη της Θρησκευτικής αγωγής.

Χρήστος Νάσιος

Ο Χρήστος Νάσιος είναι πτυχιούχος του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης του ίδιου τμήματος. Ανακηρύχθηκε διδάκτορας από το Τμήμα Θεολογίας του Ε.Κ.Π.Α. με ειδίκευση στη Θρησκειολογία. Υπήρξε Ειδικός Μεταπτυχιακός Υπότροφος του Τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ. και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στη Γερμανία ως υπότροφος του Παγκοσμίου Συμβουλίου των Εκκλησιών. Είναι Επιστημονικός Συνεργάτης του Διορθοδόξου Κέντρου της Εκκλησίας της Ελλάδος, όπου υπηρετεί με απόσπαση από τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση με κύριο αντικείμενο τον σχεδιασμό και την υλοποίηση επιμορφωτικών προγραμμάτων. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος και Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Σχολείων Κοινότητας Βικιπαίδειας Ελλάδας. Τα επιστημονικά ενδιαφέροντά του περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τη διδακτική των θρησκειών, τον διαθρησκευτικό διάλογο, τη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος και των Γενοκτονιών και την εκπαιδευτική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και της Wikipedia. Έχει λάβει μέρος ως εισηγητής και επιμορφωτής σε πολλά σεμινάρια και συνέδρια με σχετική θεματολογία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Στέβη Κυριακοπούλου

Η Στέβη Κυριακοπούλου είναι μόνιμη εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Είναι απόφοιτος του τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου (2000) και κάτοχος δύο μεταπτυχιακών διπλωμάτων ειδίκευσης, στη Βιώσιμη Ανάπτυξη (Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, 2004) και στις Επιστήμες της Αγωγής (Πανεπιστήμιο Πατρών, 2010). Από το Νοέμβριο του 2021 είναι Υποψήφια Διδάκτωρ του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έχει διακριθεί για τις επιδόσεις της από το Ίδρυμα Χαροκόπου και Ευανθίας Πετρούτσου (2002-2004), λαμβάνοντας υποτροφία για την ολοκλήρωση των μεταπτυχιακών της σπουδών, ενώ είναι επιτυχούσα του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, για την πρόσληψη εκπαιδευτικών (2002). Γνωρίζει άριστα Αγγλικά και επαρκώς Γερμανικά. Έχει δημοσιεύσει δύο κεφάλαια σε συλλογικό τόμο βιβλίου, καθώς και σε διεθνή συνέδρια και έχει συμμετάσχει με πιστοποιημένη παρουσία σε πλήθος συνεδρίων, σεμιναρίων και ημερίδων, αναφορικά με την επιμόρφωση και την εξειδίκευση των εκπαιδευτικών. Έχει πιστοποίηση στις δεξιότητες και γνώσεις στις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών. Έχει επίσης υπάρξει επιμορφώτρια στα Νέα Διδακτικά Πακέτα Οικιακής Οικονομίας και μέλος επιτροπής εξεταστικού κέντρου του ΑΣΕΠ. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν στη διαχείριση της σχολικής τάξης, την παιδαγωγική σχέση δασκάλου-μαθητή, τις εναλλακτικές διδακτικές μεθόδους, την αξιοποίηση των εκπαιδευτικών καινοτομιών, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, τη σχολική αποτελεσματικότητα και τη σχολική ενδυνάμωση.   

Παναγιώτης Ασημακόπουλος

Ο Παναγιώτης Ασημακόπουλος είναι Θεολόγος καθηγητής στο Πρότυπο Λύκειο Ηρακλείου. Είναι πτυχιούχος του Τήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος ειδίκευσης καθώς και Διδακτορικού στη Θεολογία. Επίσης, είναι πτυχιούχος του ΦΠΨ (κατεύθυνση Ψυχολογίας) του ΕΚΠΑ και προπτυχιακός φοιτητής στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Υπηρετεί τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 2001. Είναι επιμορφωτής στα Προγράμματα Σπουδων στα Θρησκευτικά Λυκείου. Βασικό του ενδιαφέρον είναι η αξιοποίηση της μεγάλης δυναμικής του μαθήματος των Θρησκευτικών μέσα στη σχολική τάξη.

π. Νικόλαος Ξυλούρης

Ο π. Νικόλαος Ξυλούρης είναι εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από το 2005. Είναι πτυχιούχος της Ανωτέρας και της Πατριαρχικής Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης, του Παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι επίσης κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στη Θεολογία με ειδίκευση στην Εκκλησιαστική Ιστορία και πτυχιούχος της Βυζαντινής Μουσικής του Ωδείου της Αρχιεπισκοπής Κρήτης. Είναι τελειόφοιτος Θεολογίας στο τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας του Ε.Κ.Π.Α. Κάθε χρόνο συμμετέχει στο επιστημονικό συνέδριο του Ι.Α.ΚΕ από το 2017.  Έχει εκπροσωπήσει το σχολείο του με θεατρικές παραστάσεις σε Φεστιβάλ Πολιτισμού  και Τέχνης που έχει διοργανώσει ο  Δήμος Γόρτυνας και έχει παρακολουθήσει πλήθος επιμορφωτικών σεμιναρίων. Βασικός προβληματισμός του, ως ποιμένας και εκπαιδευτικός ταυτόχρονα είναι η διδακτική του μαθήματος των θρησκευτικών και  ο τρόπος προσέγγισης του μαθήματος από τους εκπαιδευτικούς  στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Χριστίνα Γκλιόγκου

Η Χριστίνα Γκλιόγκου είναι εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση από το 2002, με διοικητικό έργο, στη θέση της προϊσταμένης από το 2005. Είναι πτυχιούχος του Παιδαγωγικού τμήματος, στις Επιστήμες της Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στην ίδια σχολή,  με ειδίκευση στην Γλωσσολογική και Πολιτισμική Ανάπτυξη. Είναι τελειόφοιτη φοιτήτρια της Θεολογικής Σχολής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, στο τμήμα  Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας. Γνωρίζει σε άριστο βαθμό Αγγλικά, Γαλλικά και Ιταλικά. Στο παρελθόν έχει συνεργαστεί στο σχεδιασμό και δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε μουσειακούς χώρους.  Συνεργάστηκε με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, με το Γαλλικό Ινστιτούτο, το Βυζαντινό Μουσείου Πολιτισμού, με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης. Στα 20 χρόνια στη δημόσια εκπαίδευση έχει παρακολουθήσει πλήθος επιμορφώσεων και  δουλεύει με εναλλακτικούς τρόπους μάθησης: λογοτεχνία, θεατρικό παιχνίδι, εκφραστική κίνηση και γενικότερα με παιχνιώδη διαδικασίες ώστε να προσεγγίσει την ευαισθησία αυτής της χαρισματικής ηλικίας παιδιών.